czemu Maria Montessori wciąż przyglądała się dzieciom, czyli nie za długi wstęp :)
Na
początku XX wieku Maria Montessori zaprezentowała światu
zaskakującą ideę. Stwierdziła, że ludzkie niemowlę rodzi się
jako niekompletny byt, którego wyjątkowym zadaniem jest dokończyć
swoją formację (tworzenie). Konstruowanie to trwa przez cały okres
od dzieciństwa do wczesnej dorosłości: od urodzenia do 24 roku
życia. Była to rewolucyjna koncepcja, która prowadziła do
kolejnej zaskakującej konkluzji – edukacja musi się rozpoczynać
od momentu urodzenia dziecka, co więcej musi ona zostać
przewartościowana – nie może być dłużej skupiona na wkładaniu
wiedzy w „gotowy” umysł dziecka, ponieważ nie jest on jeszcze
gotowy (skończony). Edukacja musi pomagać dziecku konstruować jego
umysł.
źródło zdjęcia: http://www.domekmontessori.pl/pliki/artykuly/162/artykul_3_1505379664_zalacznik_sciezka.jpg
Jako
młoda lekarka Maria Montessori pracowała w dziecięcym przytułku.
Odwiedzając dzieci każdego tygodnia, dostrzegła wskazówki, które
pozwoliły jej dotrzeć do dzieci. Opisała wizytę, podczas której
dzieci tłoczyły się na podłodze pośród okruszków. Kobieta
która ich pilnowała widziała w tym tylko łakomstwo. Montessori
zauważyła, że te dzieci, które nie mają w otoczeniu nic do
zabawy czy odkrywania nie jadły okruchów! Manipulowały nimi przy
pomocy rąk i palców. Zadała sobie pytanie „dlaczego?”. Jaką
potrzebę to zachowanie zaspokaja? Po wielu obserwacjach zaczęła
stopniowo rozumieć jak, jako ludzie, rozwijamy naszą inteligencję
dzięki uczeniu się poprzez 5 zmysłów oraz poprzez związek między
ręką i mózgiem. Uznała, że budowanie inteligencji następuje
poprzez informacje zwrotne z ręki do mózgu i z powrotem – więc
nic nie jest dane mózgowi, co nie było najpierw w ręce.
Rozumiała przez to, że wszystkie abstrakcyjne pojęcia i informacje
powinny być przekazane dziecku poprzez konkretną namacalną formę,
którą można trzymać, odkrywać i eksplorować. Stąd wzięły się
wszystkie materiały Montessori.
Kiedy
Maria Montessori rozpoczynała swoją pracę z dziećmi, powszechnie
uważano, że dzieci mają „złą naturę”, którą trzeba
korygować. Jako naukowiec była obiektywna co do natury dzieci.
Podkreślała, że dziecko jest jeszcze nieuformowanym bytem,
aczkolwiek ludzkim i uduchowionym. W rezultacie odkryła stopnie
(fazy) rozwoju, przez które przechodzą wszystkie dzieci i młodzi
dorośli – specyficzną moc (siłę) którą zapewnia natura żeby
pomóc nam osiągnąć cel na każdym stopniu rozwoju. Opracowała
konkretne sposoby działania oraz metody żeby pomóc im w podróżny
ku dorosłości. Kiedy obserwowała, że małe dzieci poniżej 6 roku
życia były czysto egocentryczne i skupione na sobie w działaniu i
nastawieniu, wzięła to jako fenomen, który musi zostać
zrozumiany, żeby wiedzieć jak im pomóc. Ostatecznie zdała sobie
sprawę, że tej naturalnej energii małych dzieci towarzyszy
skupienie i siła do samorozwoju. Zamiast potępienia i korygowania
możliwe jest, z odpowiednią pomocą dorosłych, by dzieci w
pierwszych sześciu latach życia stały się silnymi jednostkami
zdolnymi do niezależnego działania, wypowiadania się,
samodyscypliny i osiągnięcia podstawowych umiejętności takich jak
pisanie, czytanie i matematyka.
Zauważyła
jeszcze inne charakterystyczne cechy dzieci w tym wieku –
przechodzą one przez określone fazy zainteresowania i obszary
rozwoju. Np. Jest okres zwiększonej wrażliwości na porządek, na
język, na naukę chodzenia. Podczas każdego z tych okresów dziecko
skupione jest na konkretnej czynności rozwojowej i ignoruje inne,
którymi wcześniej było zainteresowane. Jego energia w tym jednym
kierunku jest niezwykła, ale kończy się tak szybko jak się
zaczęła. Maria Montessori nazwała te interwały Okresami
Wrażliwymi.
źródło zdjęcia: klub dziecięcy dziupla wiewiórki (dziuplawiewiorki.blogspot.com)
Kolejny
fenomen tych dzieci dotyczy zdolności umysłowych. Jeśli dziecięcy
umysł jest nieuformowany to w jaki sposób uczy się ono świata? W
jaki sposób doznania zmysłowe z otoczenia kreują wiedzę o nim?
Jasne jest, że dziecko posiada więc zdolność do uczenia się mimo
nieukształtowanego ostatecznie mózgu, bo ma gotowe struktury
neuronalne i synapsy. W odniesieniu do tego dylematu Montessori
stwierdziła, że zdaje się, że dziecko posiada zdolność
czerpania z otoczeniu po prostu poprzez przebywanie w nim. Jest to
umiejętność czerpania (absorpcji), która nie jest jednak oparta
na selektywności; cokolwiek jest dostępne dla zmysłów dziecka
zostaje zarejestrowane w nieuformowanym umyśle. Ta umiejętność
wchłaniania z otoczenia jak gąbka wchłania wodę, Montessori
nazwała Chłonnym Umysłem (Absorbent Mind)- jest fenomenem
pierwszych sześciu lat życia dziecka. Tak jak Okresy Wrażliwe,
Chłonny Umysł znika a jego miejsce zajmuje nowy sposób uczenia
się.
Podobnie, gdy
dzieci po 6 roku życia ujawniają bardzo różne charaktery i
zdolności, Montessori nie próbuje zmieniać ich zachowania lecz je
zrozumieć.
Kiedy
zauważyła, że dzieci między 6 a 12 rokiem życia zaczynają się
interesować tworzeniem grup (społeczności), nie z egocentrycznego
punktu widzenia jak młodsze dzieci lecz z czystej ciekawości i
potrzeby zrozumienia na głębszym poziomie myśli i działań
innych. Rzadziej są skupione na doznaniach zmysłowych – teraz
chcą poświęcić się głównie spędzaniu czasu z innymi i
robieniu rzeczy wspólnie. Przeobrażają się z odkrywców
sensorycznych w odkrywców społecznych.
Mózg
dziecka w wieku młodszym szkolnym zaczyna teraz szukać przyczyn,
jednakże na dziecięcym poziomie, i jest zdolne odróżnić
prawdziwe od nieprawdziwego (realne od nierealnego) – nie opierając
się na wiedzy innych ale na swojej sile rozsądku i wyobraźni. Nie
ma porównania do Okresów Wrażliwych z pierwszego okresu rozwoju w
tym etapie, ale są określone zainteresowania i cechy które
pomagają się rozwijać jako byt społeczny. Montessori nazwała te
zainteresowania społeczne dziecka w młodszym wieku szkolnym
„charakterystykami psychologicznymi”. Zawierają one zwiększoną
wrażliwość na dobro i zło, sprawiedliwość i niesprawiedliwość,
lojalność i nielojalność, zasady i prawa rządzące grupą.
Dziecko ma niezwykłą energię i jest fizycznie zdrowsze niż we
wcześniejszym okresie. Z ogromną ciekawością całości życia i
nowo uformowaną siłą rozsądku, dziecko na tym etapie jest w
najbardziej intensywnym okresie nauki. Montessori nazwała to Okresem
Intelektualnym. Ze względu na swoją spójną fizyczną i mentalną
siłę, wielkie zainteresowanie życiem oraz rozumieniem
abstrakcyjnych pojęć, dziecko jest miłym i przyjemnym kompanem
swoich rodziców podczas tego okresu.
![Znalezione obrazy dla zapytania school montessori](https://static.wixstatic.com/media/6b2e50_7d6afd95f214438ba2b1a5f0a72f037d~mv2.jpg/v1/fill/w_427,h_285,al_c,q_80,usm_0.66_1.00_0.01/6b2e50_7d6afd95f214438ba2b1a5f0a72f037d~mv2.webp)
źródło zdjęcia: https://www.im.school/
Dzieci
między 6 a 12 rokiem życia nie są już skupione tylko i wyłącznie
na sobie, ale są ciekawe pomysłów innych i ponieważ są zdolne do
abstrakcyjnego myślenia oraz posiadają wyobraźnię, wymagają
całkowicie odmiennego podejścia do edukacji.
Na
pierwszym poziomie rozwoju potrzebne były materiały do samodzielnej
pracy dziecka. Dzieci pracowały obok siebie i swobodnie rozmawiały,
często spontanicznie pomagały młodszym dzieciom. Innymi słowy
uczyły się jak szanować się w grupie. Na drugim poziomie
natomiast dzieci interesują się innymi i potrafią konstruktywnie
pracować z kilkoma kolegami jednocześnie tworząc wspólne
projekty. Montessori zaprojektowała program szkoły elementarnej by
wzmacniać te cechy. Dodatkowo oparła program na literaturze
wyobraźni która wprowadza zasadniczą strukturę i jedność całej
wiedzy. Na tej podstawie dzieci kontynuują bardziej szczegółową
wiedzę poprzez poszukiwania w konkretnych obszarach zainteresowań.
By asystować im w odkryciach, Montessori stworzyła materiały
podstawowe do pracy w małych grupach, od konkretnych reprezentacji
do abstrakcyjnych koncepcji.
Ponieważ
jej pierwotnym zainteresowaniem była ludzka duchowość w każdym
dziecku, warto podkreślić że Montessori zawarła w otoczeniu klasy
materiały do muzyki i sztuki jako integralne części. Są dostępne
dla dzieci w każdym czasie i nigdy nie są wynoszone z klasy.
Informacja dla dzieci jest taka, że ludzka ekspresja nie jest
ezoteryczną aktywnością dla utalentowanej garstki ale aktywnością,
którą można zrozumieć i każdy może się w nią angażować.
Piękno i naturalność z jaką uczniowie elementarnych szkół
Montessori przedstawiają każdą część ich pracy jest obszerną
ilustracją tego procesu łączącego ekspresję artystyczną z pracą
akademicką.
Pierwszy
i drugi poziom rozwoju trwający do 12 roku życia kończy okres
dzieciństwa. Na ich końcu istota ludzka wyczerpuje możliwości do
rozwoju i jest całkowicie uformowanym dzieckiem. Teraz zaczyna się
całkiem nowe tworzenie (formowanie). By zrobić dla niego miejsce
musi nastąpić dezintegracja. Jakkolwiek ten okres w trzech
pierwszych latach zawiera paradoks. Z jednej strony charakteryzuje
się nową siłą i umiejętnościami, z drugiej strony ogromną
wrażliwością i kruchością podobną do pierwszych trzech lat po
urodzeniu. Ten okres między 12 a 15 rokiem życia to dzieci
gwałtowne, niewytłumaczalne, bardzo skoncentrowane na sobie i
podatne na wpływ. Uważają, że każdy obserwuje nawet najmniejszy
szczegół dotyczący ich zachowania i cokolwiek się dzieje źle (a
nawet dobrze) spowodowane jest ich działaniem lub ich brakiem.
Przechodzą one intensywny wzrost fizyczny i zmieniają się ich
zdolności umysłowe. Są podatne na choroby i mają zwiększone
potrzeby żywieniowe, potrzebują więcej snu, spędzają mnóstwo
czasu na rozmyślaniu i wyrażaniu siebie.
Być
może co najważniejsze, młodzi nastolatkowie mają ogromną
potrzebę bliskości, uwagi dorosłego w relacji jeden do jednego,
tak jak w pierwszych trzech latach życia. Różnica polega jednak na
tym, że ci dorośli nie mogą być tylko ich rodzicami, a wręcz
przede wszystkim rodzicami, ponieważ nastolatek wie co oznacza
rodzina i w co on sam wierzy. Wiedza ta została przyswojona podczas
formowania się kompletnego dziecka. Charakterystyka psychologiczna
nastolatków nastawiona jest żeby pomagać im zrozumieć jak
członkowie innych społeczności globu żyją i zaspokajają swoje
ludzkie potrzeby. Dla tych odkryć potrzebują mentorów spoza swoich
rodzin. Jednocześnie, ponieważ są tacy wrażliwi, potrzebują
komfortu i koleżeństwa oraz intymności, wsparcia grupy by rozwiać
samotność i mieć zapewnione poczucie bezpieczeństwa i akceptacji
ich przekonań.
Poprzez
wszystkie te zmiany dziecko znika i pojawia się dorosły. Tak
Montessori identyfikuje okres od 12 do 18 roku życia jako trzeci
poziom rozwoju oraz pokazuje podobieństwa do pierwszej połowy
dzieciństwa. Ostatni poziom – od 18 do 24 roku życia –
odzwierciedla stabilność oraz ekspansję intelektualną drugiej
połowy dzieciństwa. Tu - jeśli wszystko poszło dobrze – pojawia
się uformowany dorosły, gotowy do życia mądrze i odpowiedzialnie
jako część ludzkości.
W
obliczu tych poziomów rozwoju i samoformowania się człowieka,
Montessori wyznaczyła nowy cel dla edukacji jako procesu pomocy w
rozwoju pełnego człowieka, zorientowanego na środowisku,
przystosowanego do czasu, miejsca i kultury. Obojętnie, czy urodzone
w epoce kamienia łupanego, czy w nowoczesnym świecie, dzieci mają
te same potrzeby przetrwania i przynależności do grupy ludzkiej w
ich czasie i miejscu. Jedyny powód dla którego wszyscy jesteśmy na
Ziemi jest nasza zdolność jako ludzi do poznania potrzeb ludzkiej
duszy: potrzeby sztuki, muzyki, duchowości i innych obszarów
wyrażania siebie i miłości tworzenia. To właśnie oznacza, że
przyczyniamy się naszej kulturze i grupie społecznej, możemy
zmienić je na lepsze. Jesteśmy jednocześnie duchowym i społecznym
gatunkiem.
Montessoriańska
definicja edukacji rozszerza się od rodzicielskiego celu
szczęśliwego dziecka do dziecięcej roli w ludzkim przeznaczeniu.
Montessori oczekuje od ludzi, że będą „agentami zmian w
ewolucji”. Zmieniamy oblicze Ziemi, tworzymy i wyznaczamy kierunek
życia roślin i zwierząt, przekraczamy fizyczne ograniczenia w
komunikacji i podróżowaniu w kosmos i teraz musimy bacznie się
przyjrzeć ludzkiemu umysłowi. Montessori wierzyła, że każde
dziecko ma rolę do odegrania w historii ludzkiego zrozumienia i
przekształcania wszechświata. Nazwała tą indywidualną
odpowiedzialność „kosmicznym zadaniem”. Poziom rozwoju kiedy
dziecko zaczyna się fascynować tą koncepcją to szkoła
elementarna kiedy dziecko jest pomiędzy 6 a 12 rokiem życia.
Jako
część rozpoznawania tej osobistej roli w ludzkim życiu,
Montessori rozumiała że jakość życia dzieci zależy bezpośrednio
od poprzednich generacji. Wprowadziła więc w programie szkoły
elementarnej osiągnięcia ludzkości i podkreśliła wdzięczność
odkrywcom za ich wkład. Dzieci w młodszym wieku szkolnym potrzebują
bohaterów z przeszłości i poczucia że są częścią wielkości w
korowodzie ludzkiej cywilizacji. Ziarna szacunku dla ludzkiego
postępu i trwałości ludzkiej cywilizacji muszą być posiane. Jest
to bardzo trudne do osiągnięcia jeśli praca na pierwszym poziomie
rozwoju (w budowaniu silnego dziecka) nie została zakończona
sukcesem.
źródło zdjęcia: http://bi.gazeta.pl/im/af/48/c4/z12863663IER,Maria-Montessori-w-Londynie-odwiedzila-szkole-prow.jpg
Komentarze
Prześlij komentarz